Espurnes Barroques 2023
Dissabte 13 de maig, l’església del Santuari de Sant Ramon va acollir el concert del Festival Espurnes Barroques i, va comptar amb una afluència que va sobrepassar les dues-centes persones vingudes d’arreu de les comarques veïnes i també del mateix municipi.
DIJOUS 18 MAIG 2023
“Els concerts son música, art i gastronomia, esdevenint una descoberta del territori per als visitants i una vivència sovint nova i atractiva per a tothom”, text extret de la salutació del programa de la 6ª edició del festival Espurnes Barroques, Natura en dansa.
“La Fundació Espurnes Barroques - Música i experiències al Territori Barroc, té per objecte la creació, el desenvolupament, la promoció i la divulgació d’activitats i propostes en tots els àmbits de la cultura, especialment en l’àmbit musical i particularment centrades en el període barroc. Amb aquestes accions, es pretén posar l’accent en la promoció integral del territori on actua, amb una clara vocació d’arribar a col·lectius diversos que, per la seva situació, tenen difícil accedir a tot aquest conjunt d’activitats”. “
Amb seu al Santuari del Miracle, al municipi de Riner, la Fundació Espurnes Barroques pretén dinamitzar integralment l’entorn rural d’una vintena de petits municipis del Solsonès, el Bages, l’Anoia i la Segarra que han preservat un important i singular llegat barroc”, text copiat íntegrament de la pàgina web “espurnesbarroques.cat”.
Sense aquests preàmbuls i referències als orígens de les Espurnes Barroques, se’m feia molt difícil encetar la ressenya sobre el 2n concert d’aquesta temporada, celebrat a l’església barroca del Santuari de Sant Ramon, a La Segarra, que em va encarregar el Sr. Alcalde de Sant Ramon.
Fer una ressenya d’un concert o d’una determinada activitat musical, diguem-ne normal, no tindria pas massa dificultat, ja que el més important és identificar el tipus d’activitat, la qualitat de les obres i dels intèrprets, la resposta del públic i el ressò posterior que se’n faci del mateix, sigui pel boca-boca o pel que publiquen els mitjans.
Dissabte passat, l’església del Santuari de Sant Ramon es va vestir de gala amb l’afluència que va sobrepassar les dues-centes persones vingudes d’arreu de les comarques veïnes i també del mateix municipi, per obrir les portes del festival d’enguany, Immortal Bach, que ens van oferir una trentena de músics al servei de les Suites orquestrals 1 i 3 de Bach, combinades amb minimalisme vocal nòrdic, una obra d’encàrrec a Pol Requesens, una estrena estatal de Bernat Vivancos i obres de J.S. Bach, K. Nystedt i T. Riley.
El cor i orquestra del Bach Collegium Barcelona, amb la destacada actuació i guiatge de la seva concertino Adriana Alcaide que ens va delectar, junt amb els sis violins, dues violes, un violoncel, un contrabaix, dos oboès i un fagot barrocs i un clavicordi, sota la direcció del jove mestre Pau Jorquera, que va dirigir magistralment les veus del minimalisme vocal nòrdic, transportant-nos a una altra dimensió sensorial.
A la mitja part, ens vam posar a la boca la dimensió elegíaca del programa i el paisatge de bosc cremat amb uns trumfos amb trompetes de la mort i un vi terrer ben ressucitador, que ens van fer distreure per una estona el rau-rau d’abans de dinar.
Ressenya de Josep Mª Pinyot