Dimarts, 23 De Octubre De 2018

10/10/2018

Acte reivindicatiu a Sant Ramon, pels fets de l’1 d’octubre de 2017

El diumenge, 30 de setembre, a Sant Ramon es va organitzar un acte de commemoració del referèndum del passat 1 d’octubre de 2017

, al davant de lescola de Sant Ramon, on es va establir el col·legi electoral.

Mentre sesperava larribada de més persones, els assistents vàrem compartir els records daquella jornada de feia un any, que venia precedida des de la vigília pel posicionament de multitud de persones del nostre municipi, bàsicament les més joves, que durant la nit van estar vigilants per tal dassegurar lentrada al local de la votació, tot i esperant larribada de les urnes i les paperetes.

En mig de les converses va aflorar lemoció dels records de feia un any i sobretot, el moment de larribada de les urnes i tot el que va esdevenir tot seguit per poder exercir el dret al vot, amb totes les problemàtiques de les interrupcions de les xarxes informàtiques, afectant en sobre manera les notícies que anaven arribant daltres indrets del país, on les forces de seguretat de lestat estaven fent estralls a persones i als establiments de votació, amb total abús de la força per tal de requisar les urnes, com a única obsessió.

Recordàvem amb emoció, que malgrat estar molt pendents de tot el que sanava sabent per mitjà de les xarxes socials i amb el conseqüent neguit que aquestes informacions provocaven als assistents, els joves de Sant Ramon, donant mostra duna gran maduresa i transmetent confiança als assistents, van organitzar un magnífic dinar de companyonia amb botifarres a la brasa i pa torrat, mentre anaven arribant avisos que els furgons de la Guardia Civil ja havien passat per pobles veïns de Sant Ramon, entre ells a Estaràs, on es van endur la urna amb els vots, ja que els van agafar de sorpresa.

Ens venien a la memòria els crits dels que vigilaven per la carretera: Ja arriben!, Ja son aquí!!. Eren al voltant de les 4 de la tarda. Van parar els veus vehicles al davant mateix de lescola i van sortir com una dotzena de Guàrdies Civils enfundats amb la seva aparatosa vestimenta i es van dirigir cap a la porta de lescola, passant enmig de la gent concentrada al davant. La porta era tancada en clau i a dins no hi havia ningú. Van demanar si sels podia obrir la porta i així va ser, en calma i sense violència, mentre a fora, els concentrats entonaven el Virolai donant una mostra més del caràcter tranquil i de pau dels assistents que en tot moment ens van transmetre els organitzadors, ja que lo important era preservar la integritat de les persones.

En no trobar ni urnes ni paperetes, els guàrdies van sortir i es van dirigir cap els seus vehicles. Tot i fent un esforç per mantenir les emocions i contenir les ganes de fer-los-hi arribar la nostra indignació, no hi van faltar alguns moments de crispació, daltra banda prou justificats.

Sortosament, a Sant Ramon, la Guardia Civil sen va entornar sense provocar danys materials ni personals i sense que les urnes fossin requisades.

Tornant a la convocatòria del diumenge 30 de setembre, promoguda per un grup de voluntaris de Sant Ramon, cap a les 8 del vespre i amb lassistència duna trentena de persones, es va donar lectura el manifest que la plataforma reivindicativa de la commemoració de l1 doctubre de 2017 va adreçar als diferents Comitès de Defensa de la República.

Diversos voluntaris, alguns dells membres de CDR, de partits polítics,  dEntitats locals i de variada procedència i edats, van donar lectura al manifest, acabat el qual, es va col·locar una placa commemorativa a la reixa del pati de lescola tot i reivindicant lalliberament dels presos polítics i el retorn de les persones exiliades. Finalment es va entonar lhimne de Catalunya, els Segadors.

Lacte, va comptar també amb la presencia del Sr. Alcalde de Sant Ramon així com també el de Sant Guim de Freixenet i lalcaldessa de Tora.

Josep Mª Pinyot

Gospi - Sant Ramon